För fem år sedan släpptes appen Duolingo till iPhone. Duolingo blev utsedd till årets app i Apples appstore. Den har hyllats av flera magasin och tidsskrifter och kallats “framtiden för lärande”. Tanken bakom appen är att göra språkkurser roliga och lättillgängliga för alla.

När Duolingo släpptes till appstore för fem år sedan klättrade appen snabbt i topplistan och blev en av de allra populäraste apparna för lärande. Att tala ett nytt språk kan kännas främmande och svårt. Duolingo gör det enkelt och roligt för vem som helst att öva på både skrift- och tal hemma, på bussen eller var som helst när man har tid. Språkkurserna är på en varierad svårighetsgrad där den allra mest grundläggande nivån är för nybörjare och den mest avancerade nivån är för användare som kan behärska ett språk flytande.

Appens utformning

När man har öppnat Duolingo och skapat ett konto möts man av lekfull och modern grafik. Färgglada illustrationer uppmuntrar till utforskande av appens alla funktioner. För närvarande finns kurser i 23 olika språk, och fler är under utveckling och läggs till regelbundet. Kurserna är uppbyggda kring olika interaktiva övningar och lektioner där användaren får träna på ordförråd, stavning, uttal, meningsbyggnad och grammatik. Bland annat får användaren öva på att ha riktiga konversationer i en chat med en bot. Varje sektion i kursen avslutas med ett test som måste ge godkänt för att man ska få fortsätta till nästa nivå.

Användaren har hela tiden koll på sina framsteg och kursens progression. En procentsiffra visar hur stor andel av kursen som är avklarad. Appens utformande gör på det här sättet en stor tjänst. Det finns hela tiden en tydlig koppling mellan användande och framsteg, på ett annat sätt än i en traditionell kurs. Att kunna beta av ett steg i taget och på det sättet klättra längre i kursen ger en känsla av tillfredsställelse, och indikerar att tiden som läggs ner på lärandet faktiskt gör nytta.

Belöningssystem

En stor del av charmen med Duolingo är alla olika former av belöningar som appen ger användarna. Varje framsteg resulterar i poäng som adderar upp till ett dagligt mål. Belöningen för att nå upp till ett dagligt mål är “lingots”, ett slags betalningsmedel som kan användas för att låsa upp outfits, bonus färdigheter och power-ups. Appen belönar också dagligt användande och andra positiva mönster genom “achievements”, en form av medaljer. Genom att bli vän med andra användare inuti appen kan man tävla mot varandra i ställningstavlor och jämföra varandras framsteg, vilket blir ännu en motivationsfaktor.

Belöningar är ett smart sätt att fånga användare i mönster och vanor. Duolingo är inte ensamma om att använda belöningar i sin app. Liknande belöningssystem finns i många mobilspel, och uppmuntrar till kontinuerligt användande. Det genialiska med Duolingo är alltså inte själva belöningen, utan snarare tanken av att applicera ett sådant system på en app för lärande. Man har tagit något som ofta kanske förknippas med tvång, arbete och ovilja och placerat det i samma kontext som vår frivilliga underhållning.

En gratis app

Duolingo är gratis att ladda ner och alla kurser inuti appen är gratis. Priset för det är annonser som dyker upp mellan uppgifterna. Dessa tas bort om användaren uppdaterar till premium-versionen av appen. Premium-versionen har en månadskostnad på 109, 82 eller 71 kronor beroende på hur länge man binder sig att betala. Förutom undslippandet av annonser har premium-versionen också fördelen att användaren kan spara lektioner för att användas offline.

Det faktum att alla kurser i Duolingo är gratis är av stor betydelse. En av grundtankarna med appen var att göra utbildning gratis och tillgänglig för alla. Medgrundaren Luis von Ahn är en professor som sagt sig tro på utbildningens möjlighet att verkligen förändra den här världen. Han växte upp i Guatemala, där engelskautbildningen var dyr. Det blev något av en motivation till att skapa Duolingo.

Framtiden för sig

Duolingo är helt klart en succé bland appar. Skaparna av denna app har gett oss ett gott exempel på hur internet kan förbättra världen, och i det här fallet bygga broar mellan människor genom gratis språkundervisning. De har visat hur vanor som ofta förslappar oss istället kan användas för att aktivera oss. Det faktum att så många miljoner människor ägnar en del av sin tid åt språkundervisning istället för underhållning på sin mobil, visar att appen har åstadkommit något stort. Duolingo har definitivt framtiden för sig, och en vidare fundering blir att se ifall detta koncept kan appliceras på andra typer av lärande.